Returer & byten

Returer, byten & reklamationer

När du handlar på Caliroots har du alltid 30 dagars bytesrätt och öppet köp. När du byter kan du göra det till en vara som kostar lika mycket eller mindre än den returnerade produkten. Det räcker med att du skickar din retur till oss inom 30 dagar från det att du mottagit varan. Observera att detta ej gäller vid köp av underkläder och badkläder, vid köp utav dessa produkter erbjuder vi varken returrätt eller bytesrätt då dessa sorts produkter inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.

Notera att varan och även förpackningen måste vara i väsentligen oförändrat skick. Dvs oanvänd och ej skadad. Inga etiketter eller liknande får sättas direkt på skokartongen vid en retur. Är kartongen eller produkten skadad eller använd vid returen till oss tar vi ut en avgift om minst 20% av varans värde eller 300kr alternative returnerar vara till dig. Kepsar får inte skickas i kuvert utan måste skickas till oss i kartong då formen måste bibehållas.

Har du frågor om din vara eller ditt köp, ring eller mejla oss gärna så hjälper vi dig. Vi följer Konsumentverkets regler och riktlinjer för e-handel (mer info här).
 

Återköp av varor

Vi erbjuder 30 dagars returrätt från den dagen ni tagit emot er order, detta gäller även på nedsatta produkter. Returformuläret ska alltid fyllas i och skickas tillsammans med varan/varorna som ska returneras.
Använd den förbetalda returetiketten som medföljer i er order för att returnera er vara och lämna in returen hos ditt lokala ombud. Returfraktkostnad är 59kr, har du direktbetalat så dras beloppet av vid återbetalning och har du lagt din beställning mot faktura så justeras fakturan så 59kr kvarstår att betalas.

Befinner du dig i Stockholm kan du även lämna in din retur i vår fysiska markbutik Cali OG på Brunnsgatan 9. Butiken skickar då tillbaka ordern åt er till vårt webblager så ni slipper betala returfrakt kostnaden.
 

Byte av varor

Byte kan ske till vara med samma värde eller billigare. Är varan billigare återbetalas mellanskillnaden till ditt bankkonto/justeras på din faktura. Vid byten står du själv för returfrakten till vårt lager, vi skickar sedan ut den nya varan fraktfritt till dig. Du kan alltså inte använda returetiketten som medföljer vid ett byte, gör du det så kommer ditt byte automatiskt behandlas som ett återköp. Fyll i returformuläret där du indikerar vad som ska bytas och lägg det i paketet tillsammans med varorna.
 

Byte med PostNord:

Besök ditt lokala PostNord-ombud, skicka bytet till: Caliroots, BOX 1251, 164 29 KISTA.
 
OBS! Om priset har förändrats på varan ni avser att byta så gäller priset ni betalade vid beställningstillfället. Alltså prismatchar vi ej och återbetalar inte ut någon mellanskillnad ifall produkten du har bytt nu kostar mer eller mindre.


Returformulär för nedladdning finner ni nedan:

Skriv ordernumret på utsidan av ditt returpaket då det kan påskynda returhanteringen. Returnerade varor ska vara oanvända och i nyskick, detta gäller även för förpackningar. Vid all kommunikation avseende byten/returer/förfrågningar, skriv ditt ordernummer som ämne i mailet till oss.

Vi skickar ut ett mejl så fort vi har mottagit din retur. Gäller det byte så skickas den nya varan när returen hanterats, inte innan dess. Gäller det ett återköp så sker återbetalning/uppdatering av faktura 1-5 vardagar efter att du mottagit returbekräftelsen via email. Observera att vid hög belastning kan returhanteringen ta upp mot 14 dagar, detta gäller både byte av vara samt återbetalning.
 

Reklamationer/Garantier

Eventuella garantier eller reklamationer måste meddelas via mail ([email protected]) innan retur. En retur får inte ske förrens överenskommelse med Caliroots har skett. I vissa fall kan foton räcka, vilket innebär att vi vill ha en korrespondens innan garantiärendet sätter igång. Om du erhållit en produkt som har något fel eller brister, alternativt erhållit en felaktig vara så byter vi självklart ut den med en ny vara till er utan kostnad om vi har en ersättningsprodukt i lager. Skulle produkten vara slut så utför vi en retur på produkten mot en fullständig återbetalning. Observera att vi ersätter ej eventuell debitering av tull eller moms. Vi följer Konsumentköplagen och vill du läsa mer om vilka regler som gäller, besök www.konsumentverket.se. Vi kommer följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

 

Återbetalning

Kortköp:
Om du returnerar en vara som du inhandlat via kreditköp eller vanligt kortköp behöver du inte skicka med något kontonummer då återbetalningen sker till samma konto som användes vid köpet.

Fakturaköp:
Skickar du tillbaka en vara i god tid innan fakturan har utgått kommer den justeras så värdet för den returnerade varan är avdragen. OBS! Om din faktura inte hunnits justeras innan den förfallit måste du betala den och sedan invänta en återbetalning efter er retur blivit bekräftad och behandlad alternativt kontakta Klarna och informera att en retur har skett och be Klarna skjuta på förfallodatumet så returen ska hinna behandlas. Vi ansvarar ej för eventuella påminnelseavgifter som kan uppstå ifall fakturan ej har betalats i tid.

Presentkort:
Vid retur med betalmetod presentkort så skapas ett nytt presentkort åt dig på returens värde och skickas till dig via email.

Ej uthämtade paket med fraktbolag:
Du har 14 dagar på dig att hämta ut ditt paket på utlämningsstället. Om du inte hämtar ut paketet inom den tiden returneras det till oss. För ej uthämtade paket drar vi av 300kr för frakt och administrativa avgifter på summan som du skall få tillbaka.
 
Ej uthämtade paket med samma dag leverans:
Om du ej är tillgänglig för leverans under utsatt tid för utkörning alternativt nekar paketet så drar vi avi 300kr för frakt och administrativa avgifter på summan som du skall få tillbaka.