Returer & byten

Returer, byten & reklamationer

När du handlar på Caliroots har du alltid 30 dagars bytesrätt och öppet köp. När du byter kan du göra det till en vara som kostar lika mycket eller mindre än den returnerade produkten. Det räcker med att du skickar din retur till oss inom 30 dagar från det att du mottagit varan. Observera att detta ej gäller vid köp av underkläder och badkläder, vid köp utav dessa produkter erbjuder vi varken returrätt eller bytesrätt då dessa sorts produkter inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.

Notera att varan och även förpackningen måste vara i väsentligen oförändrat skick. Dvs oanvänd och ej skadad. Inga etiketter eller liknande får sättas direkt på skokartongen vid en retur. Är kartongen skadad vid returen till oss tar vi ut en avgift om minst 20% av varans värde eller 300kr. Kepsar får inte skickas i kuvert utan måste skickas till oss i kartong då formen måste bibehållas.

Byte kan ske till vara med samma värde eller billigare. Är varan billigare återbetalas mellanskillnaden till ditt bankkonto. Ange ditt kontonummer, clearingnummer och bank på retursedeln. Du står själv för returfrakten. Vid ett byte skickas den nya varan fraktfritt tillbaka till er.

OBS! Om priset har förändrats på varan ni avser att byta så gäller priset ni betalade vid beställningstillfället. Alltså prismatchar vi ej och återbetalar inte ut någon mellanskillnad ifall produkten du har bytt nu kostar mer eller mindre.

Har du frågor om din vara eller ditt köp, ring eller mejla oss gärna så hjälper vi dig.

Vi följer Konsumentverkets regler och riktlinjer för e-handel (mer info här).
 

Returnera varor

Returformuläret ska alltid fyllas i och skickas tillsammans med varan/varorna som ska returneras eller bytas. Du som kund bekostar själv returfrakten. Vid ett byte skickas den nya varan fraktfritt. Det är viktigt att du fyller i den korrekt, det är bättre att fylla i för mycket än för lite. Om du har några frågor kontakta oss gärna på tel: 08-7200797 eller via mail till: [email protected]. Det är viktigt att ange ordernumret i mejlet.
OBS! Det är väldigt viktigt att du skriver ett telefonnummer som vi kan nå dig på under dagtid om vi har några frågor angående er retur.
 

Retur med Posten:

Besök ditt lokala Posten-ombud, skicka varan till:
Caliroots, BOX 1251, 164 29 KISTA.
 

Retur med Schenker:

Besök ett Schenker-ombud och använd tjänsten "Kundretur", även kallad "70 kronan". För att du ska kunna spåra ditt paket måste du spara kvittensdelen som du får hos ombudet. Om du inte gör det finns det ingen spårning av din retur. Skicka varan till:
Caliroots, Vandagatan 3, 164 74 KISTA


Returformulär för nedladdning finner ni nedan:

Skriv ordernumret på utsidan av ditt returpaket då det kan påskynda returhanteringen.
Returnerade varor ska vara oanvända och i nyskick, detta gäller även för förpackningar.
Vid all kommunikation avseende byten/returer/förfrågningar, skriv ditt ordernummer som meddelandeämne i mejlet till oss.

Vi skickar ut ett mejl så fort vi har mottagit din retur. Gäller det byte så skickas den nya varan när returen mottagits, inte innan dess. Gäller det retur så sker återbetalning/uppdatering av faktura 1-5 vardagar efter att du mottagit returbekräftelsen via mejl. Observera att vid hög belastning kan returhanteringen ta upp mot 14 dagar, detta gäller både byte av vara samt återbetalning.
 

Garanti/Reklamation

Eventuella garantier eller reklamationer måste meddelas via e-post ([email protected]) eller via telefon på 08-72 00 797 innan retur. Retur får inte ske förrän överenskommelse med Caliroots har skett. I vissa fall kan ett foto räcka, vilket innebär att vi vill ha en korrespondens innan garantiärendet sätter igång.
Vi följer Konsumentköplagen och vill du läsa mer om vilka regler som gäller, besök www.konsumentverket.se. Vi kommer följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

 

Återbetalning

Kreditkortsköp:
Om du returnerar en vara som du inhandlat via kreditkort behöver du inte skicka med något kontonummer då återbetalningen sker till samma konto som användes vid köpet.

Postförskottsköp:
Skicka alltid med ditt kontonummer även om du endast skickat tillbaka en vara för ett byte då den vara som du vill byta till kan vara slutsåld.

Fakturaköp:
Skickar du tillbaka en vara i god tid innan fakturan har utgått kommer du att få en ny faktura där värdet för den returnerade varan är avdragen. OBS! Om du inte fått en ny faktura innan den första förfallit måste du betala den. Du kommer då att få pengarna insatta på ditt konto. Du måste då skicka med dina bankuppgifter, detta gäller även om du endast skickar tillbaka för ett byte då den varan som du vill byta till kan vara slutsåld.

Ej uthämtade paket:
Du har 14 dagar på dig att hämta ut ditt paket på utlämningsstället. Om du inte hämtar ut paketet inom den tiden returneras det till oss. För ej uthämtade paket drar vi av 300kr för frakt och administrativa avgifter på summan som du skall få tillbaka.